سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحلیل با عینک فروید

ارسال شده توسط مهدیسا دباغیان در 98/2/24:: 7:1 صبح


آنچه در این فیلم می بینیم، پسربچه ای است که در اتاق پدر و مادرش حضور یافته و در جلوی میز توالت از رژلب مادر استفاده می کند، و به کمک حرکاتی بر روی لبش بطرز ماهرانه ای تلاش می کند تا به شیوه ای کاملا زنانه رژ را بر لبش بنشاند. و سپس به سراغ پیراهن مردانه ای در همان اتاق که گویی به همسر مرد تعلق دارد رفته و رد ِماتیک را بر روی یقه پیراهن مرد، بواسطه حالتی بوسه مانند قرار میدهد. و در نهایت لباس را در سبد رختهای چرک در جلوی ماشین لباس شویی گذاشته و به جمع خانواده بر می گردد.

حضور کودک در حریم خصوصی و زناشویی والدینش و استفاده ابزاری از وسیله ای که کاملا بر جنسیت اشاره دارد و به خدمت گرفتن ان برای انجام فعلی هدفمند، حاکی از کنشی کاملا جنسی است که به اقتضای سن کودک این گونه رخ داده است، به تعبیری دیگر می توان این رفتار را ناشی از رقابت و حسادتی جنسی دانست که فروید انرا عقده ادیپ می نامد.

این مفهوم نخستین بار توسط زیگموند فروید در کتاب تفسیر خواب‌ها (سال 1899 میلادی) توضیح داده شد. انتخاب این اصطلاح بر مبنای سرگذشت شخصیت اسطوره‌ای ادیپ بود که براساس آنچه در تقدیر او و پدرش پیش‌بینی شده بود، پدرش را کُشت و با مادرش ازدواج کرد.
در عقده ادیپ، مادر موضوع عشق پسر بچه می شود. او از طریق خیال پردازی و رفتار آشکار، تمایلات جنسی خود را به مادر نشان می دهد. با این حال پسر، پدر را مانعی بر سر راه خود می بیند و او را به صورت رقیب و تهدید می انگارد.
پسر متوجه می شود که پدر رابطه خاصی با مادر دارد که او اجازه مشارکت در آن را ندارد. در نتیجه حسادت می ورزد و نسبت به پدر احساس خصومت می کند. فروید عقده ادیپ را از تجربیات کودکی خودش به دست آورد.

https://www.instagram.com/p/BwusAsSFrpA/

مهدیسا دباغیان