سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آزادی

ارسال شده توسط مهدیسا دباغیان در 97/9/9:: 1:47 عصر
آزادی چه تعریفی دارد ؟ 

جان استوارت میل ، فیلسوف شهیر انگلیسی ، در کتاب "درباره ی آزادی" تعریف مهمی از آزادی و مفهوم آن ارائه میدهد : 

"آزادی من برای حرکت دادن مشتم در هوا آنجایی به پایان میرسد که صورت شما آغاز میشود . یگانه دلیل موجه برای آنکه مرا از عملی کردن خواسته ام باز دارند ، یا وادارم کنند که برخلاف خواسته ام عمل کنم ، این است که شخص دیگری از اعمال من آسیب ببیند. زندگی خصوصی من به خودم مربوط است . مادامی که عملا با کردار خود به شخص دیگری آسیب نمی رسانم قدرت و جامعه حق دخالت در آن را ندارد . 
هر کس که بالغ شده باشد و بتواند تصمیم های آگاهانه بگیرد باید از آزادی روش زندگی برخوردار باشد . حتی اگر من با اعمالم به خودم آسیب برسانم ، این دلیل کافی برای مداخله ی قدرت و جامعه در زندگی شخصی من نخواهد بود . 
پدر مآبی یعنی کنترل اعمال افراد با این استدلال که خیر آنها را بهتر از خودشان تشخیص میدهند و این تنها در حق کودکان ، بیماران روانی و افراد غیر متمدن صادق است نه افراد بالغ ، آگاه و تحصیل کرده ..."

نایجل واربرتون 
کتاب: آثار کلاسیک فلسفه
نشر:ققنوس


بنظر من ، محدوده و محدودیت های فردی هر کس به خودش انگیزه ها ش و امیال و خرسندی ای که در نتیجه انتخابش اکتساب می کنه مربوطه . اگر چه واقعن تمام اینها هم ریشه در بسیاری عوامل بیرونی دارند که به اجتماع منتهی می شود... در واقع از زمانی که بشر زندگی جمعی رو برگزید ، سنجشش در خارج از ظرف جامعه  و فارغ از آن امری بیهوده بنظر میرسه

مهدیسا دباغیان